”Kloakopland” angiver, hvilken kloakeringsstatus ejendommene iht. kommunens planer burde have og hvilken kloakeringsstatus de planlægges at få i fremtiden. Kloakoplande følger typisk matrikelskel, men ikke altid, sådan at et matrikelnummer delvist kan være beliggende i/udenfor et kloakopland.
For at indberette en spildevandsplan: kloakopland, klik ”Indberet plan” på forsiden af Plandata.dk og ”spildevandsplan: kloakopland” vælges fra dropdown-menuen, Figur 1, A. Dette åbner Plandata.dk’s indberetningsflow.
I Plandata.dk skal udkast til og vedtagelse af spildevandsplaner registreres. Et udkast til en spildevandsplan oprettes som en ”kladde”, som derefter lægges i ”forslag”. Ved vedtagelse af spildevandsplanen, bliver denne indberettet med status ”vedtaget”. En spildevandsplan kan ligeledes aflyses gennem Plandata.dk.
Figur 1. Indberetningen af en "Spildevandsplan: Kloakopland" starter ved at vælge "Spildevandsplan: Kloakopland" i dropdown-menuen i "Indberet plan" på forsiden af Plandata.dk.
2.1. Status "Kladde til forslag"
Når en spildevandsplan oprettes, har den status ”Kladde til forslag”. Når spildevandsplanen er i status ”Kladde” er den ikke synlig for offentligheden, og det er muligt løbende at lukke og gemme registreringerne i Plandata.dk inden at alle obligatoriske felter er udfyldt. Obligatoriske felter er markeret med en rød stjerne *. En kladde kan desuden slettes igen.
Indberetningsflowet i Plandata.dk er inddelt i trin, som fremgår af menuen i venstre side, Figur 2, A. Registreringerne i kladden gemmes, når der skiftes trin, som kan gøres enten ved at klikke i den førnævnte venstremenu (Figur 2, A) eller ved at klikke ”Næste” eller ”Gem kladde”, Figur 2, B.
Figur 2. Visning af indberetningsflowet i Plandata.dk. Obligatoriske felter er markeret med en rød stjerne*.
2.2. Trin 1: Stamdata
2.2.1. Generelle oplsysninger
Ved oprettelsen af en spildevandsplan registreres generelle oplysninger, kaldet stamdata. Første gang kladden gemmes, tildeles den automatisk et unikt planid, Figur 2, C. Planid'et kan ikke ændres, og det kan løbende bruges til at identificere den konkrete spildevandsplan. Planen gives et sigende navn under ”Plannavn”.
Der kan uploades et plandokument i PDF-format, men dette er ikke obligatorisk. Dette kan enten gøres ved klikke på ”Upload plandokument”, Figur 2, D, hvorefter plandokumentet vælges gennem stifinderen. Det er også muligt at trække PDF-filen hen til feltet ”Træk fil hertil”, Figur 2, D. Så længe planen har status som ”Kladde” kan en ny version af plandokumentet uploades ved at gentage uploadet.
2.2.2. Tema
Det er obligatorisk at angive hvilken oprindelse en spildevandsplan har. Feltet benyttes til at angive et registreringsgrundlag eller en geografisk reference. Oprindelsen registreres ved at klikke ”Vælg” under ”Oprindelse”, Figur 2, E. Herefter vælges oprindelse fra dropdown-menuen, Figur 3. Det er her muligt at registrere hvilken reference, der er blevet brugt ved digitaliseringen af objektet, f.eks. matrikelkort eller opmåling. Herved fås en angivelse af temaets geografiske nøjagtighed.
Figur 3. Visning af dropdown-menuens muligheder for registrering af "oprindelse"
Det er muligt at angive en webadresse, så der kan linkes til spildevandsplanen på f.eks. kommunens hjemmeside, men dette er ikke obligatorisk.
Det er obligatorisk at registrere ”Eksisterende kloak” og ”Planlagt kloak”, Figur 2, F. Dette gøres ved at klikke ”Vælg” under ”Eksisterende kloak”, Figur 4. På samme måde registreres ”Planlagt kloak” og for både ”Eksisterende kloak” og ”Planlagt kloak” findes følgende muligheder:
- ”Fælleskloakeret” angives der hvor overfladevand (fra tage, veje og befæstede arealer) og sanitært spildevand føres til renseanlæg i samme ledning
- ”Separatkloakeret” angives, hvor sanitært spildevand føres til renseanlæg i adskilt ledning, mens overfladevand enten føres til renseanlæg eller udledes til recipient.
- ”Spildevandskloakeret” angives, hvor kun sanitært spildevand ledes til renseanlæg og overfladevand håndteres lokalt eller udledes til recipient.
- ”Overfladevandskloakeret” angives, hvis der kun er overfladevand på kloakoplandet (og dermed intet spildevand). Overfladevandet udledes oftest til recipient.
- ”Ukloakeret” angives for områder der ikke har og ikke planlægger at have kloakering.
- ”Anden” angives for områder, der ikke er opfattet af en af ovenstående.
Figur 4. Visning af dropdown-menu for muligheder for registrering af "Eksisterende kloak". Samme muligheder er der for "Planlagt kloak".
Der kan angives et ”startår for kloakering”, hvilket bruges til at anføre det årstal, hvor en planlagt ændret kloakering forventes påbegyndt, Figur 2, G. Feltet er frivilligt, idet det kan være svært at sætte tidspunkt for påbegyndelsen.
”Ikrafttrædelsesår for kloakering” er obligatorisk og her angives det årstal, hvor en planlagt ændret kloakering forventes at være afsluttet, Figur 2, G.
2.2.3. Geografi
Alle spildevandsplaner skal have en geografisk afgrænsning. I ”Tilføj geometri” er det muligt at uploade geometrier eller tegne med hjælp fra tegneværktøjerne, Figur 2, H. Bemærk at der ikke må være overlap eller huller mellem tilstødende geometrier. Der tegnes sammenfaldende grænser mellem tilstødende geometrier ved brug af snap-funktionen. Sammenhængende områder må ikke opdeles i enkeltgeometrier, og bliver derfor automatisk lagt sammen til én geometri (multipolygon).
Geometriens ydre afgrænsning vil ofte følge grænser fra objekter i andre datasæt som matrikelkortet, som kan klikkes til ved tryk på tandhjulet ”Temaer”. Geometrien må ikke overlappe med kommunegrænsen, men kan overlappe med andre temaer så som skove, søer m.v.
2.3. Trin 2: Datoer
Der skal angives en dato for udkast ”Forslagsdato” af spildevandsplanen, Figur 5, A samt en startdato og slutdato for høringsperioden, Figur 5, B. Startdato for høringsperioden kan ikke være før slutdato for høringsperioden. Når start- og slutdato for høringsperioden er angivet, bliver feltet ”Høringsperiode” automatisk udfyldt.
Figur 5. Forslagsdato samt start- og - slutdato for høringsperioden skal angives.
2.4. Trin 3: Opsummering
Trin 3 viser en opsummering af de registrerede oplysninger i Trin 1-2. Er der en mangelfuld registrering i forhold til de obligatoriske felter, vises dette med et rødt kryds ud for trinet sammen med en beskrivelse af fejlen. Er alle obligatoriske felter udfyldt markeres dette med ”Udfyldt korrekt” ud fra hvert trin. Spildevandsplanen kan indberettes, når alle obligatoriske felter er udfyldt. Dette gøres ved at klikke ”Indberet” nederst på Trin 3. Herefter er spildevandsplanen offentliggjort.